Ofsajd v hokeji: jednoduché, přesné a s praktickými příklady

Ofsajd v hokeji: jednoduché, přesné a s praktickými příklady

Ofsajd v ledním hokeji brání vyčkávání útočníka u branky a nutí útočící tým dobývat pásmo **s pukem**, ne jen rychlým sprintem bez něj. Vysvětlíme si, kdy ofsajd nastane a jak ho jednoduše poznat.

V kostce:

Ofsajd nastane, když útočící hráč vstoupí do útočného pásma dřív než puk.

Útočné pásmo začíná za modrou čárou soupeře. Posuzuje se okamžik, kdy puk překračuje modrou.

Jak přesně funguje modrá čára

Modrá je hranice. Puk musí být „první“, tzn. celý překročit čáru (v dnešním výkladu se bere rovina čáry – brusle se jí nemusí dotýkat, nesmí ji ale celou překročit).

Dokud má útočník alespoň jednu brusli na modré/„nad“ její rovinou, není v pásmu. Jakmile obě brusle přejdou do pásma před pukem, je to ofsajd.

Kdy se ofsajd posuzuje

Důležitý je okamžik, kdy puk přechází modrou – pomyslná „fotka“. Co se stane desetinu sekundy potom (a kam kdo dojede), už pravidlo nemění.

Koho vlastně sledovat: „nejrychlejšího“ vs. „nejpomalejšího“

Tady se často chybuje a pomůže jednoduché pravidlo podle situace:

  • Vjezd do útoku: sleduj „nejrychlejšího“ útočníka bez puku. Právě on nejčastěji překročí modrou dřív než puk a udělá ofsajd.
  • Zpožděný ofsajd: sleduj „nejpomalejšího“ útočníka. Když čárový zvedne ruku, útočící tým se může „omilostnit“ návratem všech hráčů za modrou do středního pásma. Rozhodující je poslední (nejpomalejší), který ještě uvnitř zůstal – ten tag-up buď stihne, nebo ne.

Zpožděný ofsajd (tag-up) bez bolesti hlavy

Čárový nezapíská hned, jen zvedne ruku. Útočníci nesmí hrát puk v útočném pásmu, dokud se všichni nevrátí za modrou. Jakmile to stihnou, ofsajd se zruší a může se pokračovat. Pokud některý útočník puk v pásmu hraje ještě před výjezdem všech hráčů, následuje hvizd.

Vjezd s pukem vs. přihrávka přes modrou

  • Vjezd s pukem na holi: Hráč s pukem může do pásma kdykoli – puk je prvním „vstupujícím“. Spoluhráči čekají, až puk celý přejde modrou, a teprve pak smí dovnitř.
  • Přihrávka přes modrou: Puk musí překročit modrou dřív než kdokoli z útočníků, kteří ho budou hrát. Pokud je příjemce už v pásmu a přihrávku hraje, je to ofsajd.
  • Teč vs. záměrná hra obránce: Náhodná teč obránce ofsajd neruší. Záměrná, kontrolovaná přihrávka/odehrání obránce do vlastního pásma může ofsajdovou situaci zrušit (neplatí u „obranného“ zákroku).

Může hráč „vystavit sám sebe“ do ofsajdu? Ano.

Ofsajd je sice týmový přestupek, ale konkrétní hráč ho může spáchat sám:

1. Puk na hraně modré: Útočník si „ťukne“ puk dopředu, ale obě jeho brusle mezitím přejdou modrou – puk je ještě na čáře/před níofsajd bez pomoci kohokoli jiného.

2. Stojí v pásmu, puk teprve přijde: Útočník čeká uvnitř, spoluhráč pošle puk přes modrou a „čekající“ ho zahrajeofsajd způsobil on. (Výjimkou je, když soupeř záměrně pošle puk do svého pásma – pak o ofsajd nejde.)

Časté situace, které matou

  • „Mám brusli ve vzduchu nad modrou, je to ofsajd?“ V top soutěžích se bere rovina – pokud brusle nepřešla celou rovinou čáry, ofsajd to není.
  • „Přihrávka dozadu v pásmu.“ Směr přihrávky neřešíme; jakmile puk legálně překročil modrou, můžete si v pásmu přihrávat libovolně.
  • „Puk se odrazí od rozhodčího.“ Rozhodčí je „součást ledu“ – odraz nemění to, kdo překročil pásmo první.
  • „Úmyslný ofsajd“ a buly: Když tým zjevně a záměrně nahraje do pásma s hráčem v ofsajdu, rozhodčí posune vhazování hlouběji do jejich obranné třetiny.

Jak to správně „číst“ v televizi i na stadionu

1. Vjezd: oči na puku a na nejpřednějším útočníkovi bez puku. Překročil modrou dřív než puk? Připrav se na hvizd.

2. Výjezd: oči na posledním útočníkovi, co se vrací z pásma. Stihne obě brusle za modrou, než se puk znovu začne hrát v útoku? Pak se hraje dál.

Stručné shrnutí

Ofsajd = kdokoli z útočníků je v útočném pásmu dřív než puk.

Sleduj: při vstupu nejrychlejšího bez puku, při tag-upu nejpomalejšího, co nestihl ven.

Ano, hráč si může ofsajd způsobit sám (přejede modrou dřív než puk, nebo hraje přihrávku do pásma, když už uvnitř stojí).

Reset nastává po záměrné hře soupeře do vlastního pásma; teč nestačí.

A to je celé – žádná magie, jen pořadí „puk první“ a správné oko na modré čáře.

Novinky

Chcete pravidelně dostávat novinky z webu NetPark? Vložte svou e-mailovou adresu a budeme vám posílat pravidelný souhrn článků.

Chci dostávat novinky

© 2020–2025 NetPark.cz. Všechna práva vyhrazena.