
Ofsajd (angl. offside) je pravidlo, které brání útočníkům „čekat u brány“ na jednoduchou přihrávku. Má ze hry udělat férový souboj o prostor, ne loterii na číhanou. Zní to složitě, ale ve skutečnosti jde o tři otázky: **kde stojíš, kdy se to posuzuje a co děláš**.
Hráč je v ofsajdové pozici, pokud v okamžiku přihrávky spoluhráče platí zároveň:
Tohle je jen pozice. Ještě to neznamená přestupek.
Ofsajd se „zamrazí“ v okamžiku, kdy spoluhráč odehraje míč. Na tom, kam hráč doběhne potom, už nezáleží. Proto vidíte asistenta s praporkem chvilku po akci – čeká, jak se zapojí hráč, který *v okamžiku přihrávky* stál podezřele.
Z ofsajdové pozice se stává ofsajd pouze, když se hráč aktivně zapojí:
Když v ofsajdové pozici stojí, ale nezasáhne a do míče jde spoluhráč přibíhající zezadu, ofsajd to není.
Asistent rozhodčí hodnotí moment přihrávky a „linii“ s předposledním obráncem. U těsných situací může zásah VAR zkontrolovat, zda nějaká hratelná část těla (ne paže) byla opravdu blíž bráně. U některých soutěží pomáhá poloautomatický ofsajd – kamery a senzory propojí míč a hráče a kreslí přesné čáry. Verdikt je pořád o momentu dotyku míče a těle, kterým lze dát gól.
Ofsajd = v soupeřově půlce, hratelná část těla blíž bráně než míč i předposlední obránce v okamžiku přihrávky, a následně aktivní zapojení (dotek, rušení, výhoda z odrazu).
Výjimky: aut, roh, odkop od branky – ofsajd se neposuzuje.
Reset: záměrná hra obránce (ne „záchrana“) ruší ofsajdovou výhodu.
A to je celé kouzlo. Žádná černá magie – jen čára, načasování a zapojení do akce. Příště u televize už praporek asistentova rozhodnutí uvidíte dřív, než ho zvedne. ⚽️
SPOLEČNOST
SPOLEČNOST
HISTORIE
Chcete pravidelně dostávat novinky z webu NetPark? Vložte svou e-mailovou adresu a budeme vám posílat pravidelný souhrn článků.
© 2020–2025 NetPark.cz. Všechna práva vyhrazena.