
Deskové hry jsou nejstarší „multiplayer“ na světě. Ještě dávno před internetem spojovaly rodiny u stolu, šlechtu v palácích i vojáky na pochodu. Dnes zažívají renesanci: od bleskových pártyovek přes elegantní strategie až po epická dobrodružství na celý večer. Pojďme si tenhle pestrý svět projít přehledně, čtivě a bez suchopárnosti.
V písku starověkého Egypta se hrával Senet a v Mezopotámii královská hra z Uru – nejen zábava, ale i rituál, který měl symbolizovat cestu duše a boj s náhodou. Na opačném konci Asie se zrodilo go, hra s pravidly tak prostými, že je vysvětlíte za pět minut, a s hloubkou, do které se dá padat celý život. Přes Indie dorazila do Persie a Evropy předchůdkyně dnešních šachů a kolem 15. století se ustálila pravidla, která známe dodnes. Průmyslový věk přinesl masovou výrobu herních krabic a s nimi „novodobé klasiky“ typu Člověče, nezlob se!, Monopoly či Scrabble. Od devadesátých let se z Německa a Francie rozletěla vlna moderních strategických her, kterým se říká eurohry – s menší rolí náhody, chytrým plánováním a elegantními pravidly. Symbolickým startovním výstřelem byli Osadníci z Katanu.
Rozhlédnete-li se po dnešních regálech, najdete vedle sebe čisté abstraktní strategie bez tématu, kde vyhrává logika a prostorové vidění, i tematické hry, které staví na příběhu, kostkách a velkých emocích. Mezi nimi stojí eurohry, tedy promyšlené stavění ekonomiky či motoru tah za tahem, často s minimem přímého konfliktu. Roste obliba kooperativních her, v nichž celý tým vítězí nebo padá společně; jsou skvělé pro rodiny a party přátel, které si raději pomáhají, než aby si škodily. Zvláštní kapitolu tvoří pártyovky – rychlé, přístupné, často se slovy a asociacemi – a také dlouhé kampaně a tzv. legacy hry, které se vyvíjejí večer od večera a nechávají na materiálu stopy vašich rozhodnutí. A nezapomeňme na precizně vyvážené duely pro dva hráče, které v malém balení skrývají velké šachovnice nápadů.
V každé deskovce tančí proti sobě dovednost a štěstí. V deterministických hrách, jako jsou šachy nebo go, výsledek určují čistě schopnosti soupeřů. Moderní eurohry přidávají střední náhodu – balíčky karet nebo hod kostkou nastaví podmínky kola, ale hráč rozhoduje, jak se jim přizpůsobí. Učí to řízení rizika, plán B a schopnost přemýšlet „co nejhůř se může stát a co s tím“. Tematické hry a pártyovky tepují vysokou náhodou: kostka i karty umí v jednu chvíli spasit i zničit plány, ale právě to vytváří historky, o kterých se vypráví ještě za týden.
Náročnost moderních her se neodvíjí jen od počtu pravidel, ale hlavně od hustoty rozhodnutí. Rodinné tituly se vejdou do půl hodiny a většinou je zvládnou i prarodiče; většina strategických euroher trvá mezi třičtvrtě hodinou a hodinou a půl a snesou opakované hraní, kdy se učíte vidět o tah dopředu. Epické strategie a kampaně vyžadují celé odpoledne a chuť se do světa ponořit. Základní rada zní: vysvětlujte od cíle („co mi přinese body a jak hra končí“) a první partii berte jako „zkoušku kostýmu“.
Deskovky jsou společný čas bez obrazovek. Dávají prostor pro smích, drobnou rivalitu i okamžiky, kdy tým táhne za jeden provaz. Trénují pozornost, paměť, plánování a komunikaci – dovednosti, které se hodí v práci stejně jako doma. A učí něco cenného: vyhrávat s pokorou a prohrávat s úsměvem. Jedna krabice přitom odehraje desítky večerů, dá se půjčit dál a každý další hráč přinese novou dynamiku.
Nechtějte hned „nejlepší hru všech dob“. Vyberte si tři různé chutě: jednu přístupnou rodinnou, jednu kooperativní a jednu, která vás láká tématem. První partii berte jako seznámení a pravidla vysvětlujte od cíle, ne od výjimek. Pokud máte hernu nebo knihovnu s půjčovnou poblíž, využijte ji – vyzkoušíte si, co sedne vám i vaší partě, a koupíte až to, u čeho se opravdu smějete a těšíte na „odvetu“.
Závěr: Deskové hry jsou most mezi generacemi i povahami. Někdo přináší plán, jiný energii, další humor. Ať už vás víc bere čistá strategie, nebo příběh plný zvratů, jeden motiv se nemění: jsme spolu u stolu. A právě proto se tahle „staromódní“ zábava drží s lidmi už tisíce let. Tak co dnes – karty vlaků, chytání slov, nebo dobývání Katanu?
SPOLEČNOST
SPOLEČNOST
HISTORIE
Chcete pravidelně dostávat novinky z webu NetPark? Vložte svou e-mailovou adresu a budeme vám posílat pravidelný souhrn článků.
© 2020–2025 NetPark.cz. Všechna práva vyhrazena.