
Svatá Ludmila († 921) patří k nejvýraznějším ženám raného českého státu. Manželka knížete Bořivoje I., zakladatelka křesťanské tradice u Přemyslovců a především babička sv. Václava, kterého vychovávala a vedla k víře i vzdělání, sehrála klíčovou roli v přerodu Čech od kmenového zřízení k státnosti. Její násilná smrt uzavírá jeden z nejdramatičtějších konfliktů 10. století: spor o moc nad dvorem a výchovou budoucího vládce.
Po smrti Bořivojova syna Vratislava I. (915–919) zůstali nezletilí dědicové Václav a Boleslav. Poručnickou moc chtěla mít jejich matka Drahomíra; proti ní stála zkušená a u dvora respektovaná Ludmila, která převzala Václavovu výchovu a opírala se o duchovenstvo i rostoucí křesťanský vliv. Šlo o politickou kontrolu nad zemí i o hodnotové směřování – zda bude dvůr více křesťanský a „velkomoravský“, nebo se opře o domácí elity a starší zvyklosti. Drahomíra se rozhodla Ludmilin vliv zlomit fyzickým odstraněním soupeřky.
Podle nejstarších legend a životopisů dala Drahomíra povolat dva muže jménem Tunna a Gommon (často uvádění jako její „dvořané“ či družiníci). Jejich úkol byl jednoznačný a tajný: Ludmilu zabít tak, aby nevznikl rozruch ani nezvratné podezření – tedy bez prolité krve a bez veřejného soudu. Zprávy zdůrazňují, že se mělo postupovat rychle, ještě než by se dvůr stihl přeskupit a Ludmilu ochránit.
Ludmila se po vyhrocení sporů uchýlila na Tetín, opevněné hradiště nad Berounkou, kde měla zázemí a vlastní družinu. V noci z 15. na 16. září 921 dorazili Tunna a Gommon se svými lidmi. Tma, ticho a známost místa – tak to popisují legendy – jim pomohly proniknout do areálu i do kněžninyho domu.
Vrahům se podařilo překonat stráže a dostat se přímo k Ludmile. Z nejstarších textů plyne shodně jedna scéna: Ludmila byla uškrcena vlastním závojem (čili šátkem či přehozem, který nosila jako křesťanská kněžna). Tento způsob měl dva důvody: byl tichý – nevyvolal poplach – a současně nekrvavý, což mělo omezit skandál kolem zabití vážené ženy. Některé verze líčí, že se Ludmila ještě modlila a vrahům nekladla fyzický odpor; jiné doplňují, že byla přidržena a garotována. Společný výsledek je však stejný: Ludmila na místě zemřela a Tunna s Gommónem splnili zakázku.
Ludmila byla pohřbena na Tetíně. Politicky tím Drahomíra na čas posílila pozici u dvora i vliv na výchovu synů. Morální dějiny však šly jinudy. Už roku 925 nechal kníže Václav přenést ostatky své babičky do baziliky sv. Jiří na Pražském hradě. Tato translace byla ve středověku jasným znamením, že zemřelá je ctěna jako mučednice a ochránkyně rodu. Kolem jejího hrobu se rozvinul kult a vznikaly první legendy.
Ludmila, původem z oblasti Mělnicka, byla manželkou knížete Bořivoje I., s nímž přijala křest a podporovala rané křesťanské misie v Čechách (tradičně se zmiňuje Levý Hradec). Po Bořivojově smrti sehrála roli kněžny-vdovy: držela rod pohromadě, rozvíjela církevní zázemí a především formovala Václava – v jazyce legend „učitelka a vychovatelka svatého knížete“. Její autorita byla měkká, ale hluboká: plynula z víry, dobročinnosti a vzdělání, nikoli z meče.
Na rovině praktické šlo o moc nad poručnictvím a nad dvorem – kdo vychová následníka, ten de facto vládne. Na rovině symbolické šlo o směřování země: Ludmilin pevný křesťanský kurs a vazby na duchovenstvo ohrožovaly Drahomířinu mocenskou základnu. Zadaná vražda tedy nebyla zkratkou, ale promyšleným politickým krokem, který měl odstranit soupeřku bez otevřené krvepomsty.
Formální kanonizační procesy, jak je známe později, na počátku 10. století neexistovaly. Kult svaté Ludmily se ustavil spontánně – úctou u hrobu, liturgickými památkami a zejména přenesením ostatků do pražské baziliky. V průběhu staletí byl její kult opakovaně potvrzován a rozvíjen; svátek svaté Ludmily se slaví 16. září. V ikonografii ji poznáme podle závoje – paradoxního znaku skromnosti i nástroje její mučednické smrti.
Ludmila ztělesňuje mírnou sílu: víru, vzdělání a péči o budoucího vládce. Její vražda ukazuje drsnost raně středověké politiky, ale zároveň i to, že morální autorita přežívá. Bez Ludmily bychom neznali Václava tak, jak ho známe; bez jejího kultu by české dějiny postrádaly první velkou ženskou světici, která stojí u zrodu našeho státu i křesťanské tradice.
SPOLEČNOST
SPOLEČNOST
HISTORIE
Chcete pravidelně dostávat novinky z webu NetPark? Vložte svou e-mailovou adresu a budeme vám posílat pravidelný souhrn článků.
© 2020–2025 NetPark.cz. Všechna práva vyhrazena.